Αρχική arrow Νέα arrow Κόσμος arrow Barcode για την ταξινόμηση των φυτών!

Barcode για την ταξινόμηση των φυτών!

Τρίτη, 04 Αύγουστος 2009

Σε συμφωνία για την εφαρμογή σε παγκόσμια κλίμακα ενός συστήματος ταυτοποίησης των φυτών με βάση γραμμωτούς κώδικες (barcodes) παρόμοιους με αυτούς που χρησιμοποιούν οι ταμίες των σούπερ μάρκετ κατέληξε διεθνής ομάδα βοτανολόγων.

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη που αναμένεται να βοηθήσει τους επιστήμονες στην αναζήτηση αλλά και την κατάταξη πολυπληθών φυτικών ειδών (είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τα είδη των δέντρων αριθμούν περί τα 100.000) και να οδηγήσει σταδιακά στη δημιουργία μιας παγκόσμιας «βιβλιοθήκης» με τις γενετικές αλληλουχίες του DNA των φυτών όλης της Γης και θα είναι ανοικτή στην επιστημονική κοινότητα. Στο εγγύς μέλλον οι βοτανολόγοι θα μπορούν να ταυτοποιούν τα φυτά που θα εντοπίζουν σε ένα μέρος με ένα φορητό μηχάνημα-σκάνερ με βάση το ξεχωριστό γενετικό barcode του καθενός. Επικεφαλής της πρωτοβουλίας είναι ο βιολόγος Πίτερ Χόλινγκσγουορθ, υπεύθυνος γενετικής και συντήρησης στο Βασιλικό Βοτανικό Κήπο του Εδιμβούργου της Σκωτίας.
Το σκεπτικό και η διαδικασία περιγράφονται σε εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Proceedings” της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, σύμφωνα με το BBC και το βρετανικό Τύπο. Η ταυτοποποίηση μέσω γραμμωτού κώδικα DNA θα επιτρέψει την γρήγορη ταυτοποίηση του φυτού και των ιδιοτήτων του (αν είναι κοινό ή σπάνιο, αν τρώγεται ή όχι, αν είναι δηλητηριώδες ή φαρμακευτικό, αν εμπορεύεται νόμιμα ή παράνομα κλπ). Παράλληλα, θα αυξήσει την κατανόηση των επιστημόνων για τη βιοποικιλότητα του πλανήτη, θα συμβάλλει στη διάσωση επαπειλούμενων φυτών, ενώ επίσης θα αντισταθμίσει την έλλειψη καταρτισμένων βοτανολόγων σε πολλά μέρη του κόσμου. Δείγματα από φυτά θα μπορούν να κόβονται και να στέλνονται για ταυτοποίηση σε εργαστήρια, χωρίς να χρειάζεται κάποιος βοτανολόγος να είναι επί τόπου παρών.
Η χρήση του DNA των φυτών ανέκαθεν θεωρείτο δυσκολότερη υπόθεση σε σχέση με του DNA των ζώων (όπου μια ανάλογη προσπάθεια ξεκίνησε το 2003), γι’ αυτό άλλωστε έχει καθυστερήσει μέχρι σήμερα. Ενώ ήδη υπάρχει μια ψηφιακή βιβλιοθήκη DNA για περίπου 60.000 είδη ζώων, η οποία βοηθά τους επιστήμονες να ταυτοποιούν ένα ζώο ακόμα και από ένα πολύ μικρό δείγμα του, στα φυτά, με τα εκατοντάδες χιλιάδες είδη, που πολλά μοιάζουν τρομερά μεταξύ τους, τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα. Το όλο έργο έχει αναλάβει το Κονσόρτσιουμ για το Γραμμωτό Κώδικα της Ζωής στα φυτά (CBOL), που εδράζεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Σμιθσόνιαν των ΗΠΑ και αποτελείται από 52 επιστήμονες δέκα χωρών.
Οι επιστήμονες κατέληξαν, μετά από μακρόχρονες συζητήσεις, σε δύο γονίδια των φυτών (rbcL και matK), που θεωρούνται τα πιο αντιπροσωπευτικά και θα αποτελούν τη βάση για τη δημιουργία του συστήματος φυτικού γενετικού barcode.

πηγή: Agronews